گرامیداشت از هنر مند محبوب افغان روانشاد رحیم مهر یار و مرحوم نعیم بسمل
هیاُت رهبری خانهُ فرهنگی مولانا هیاُت رهبری خانهُ فرهنگی مولانا

        به سلسله یادهانی و گرامیداشت از چهره ها و شخصیت های هنری ، فرهنگی و ادبی کشور شام روز شنبه سوم ماه جولای سالجاری با اشتراک جمع از شعرا ، نویسندگان وعلاقمندان فرهنگ و ادب در خانهُ فرهنگی " مولانا" شهر ونکوور در فضای مملو از وحدت و همدلی در کنار هم جمع آمده بودند  بخاطر گرامیداشت از خاطرات  بیدل شناس و مولانا شناس مشهور کشور الحاج محمد نعیم "بسمل" و روانشاد هنرمند محبوب القلوب و شناخته شده افغانستان مرحوم رحیم " مهریار" و مشاعرهُ در ارتباط به یکی از اشعار استاد "خلیلی" که دو هفته  قبل اعلان شده بود، پرداختند.

        محفل که به گردانندگی جناب محترم اسحاق " ثنا" شاعر مسلم و سابقه داروگوینده توانا و موفق طبق معمول پیشبرده میشد ،اشتراک کننده گان مجلس در آغاز بروح مرحومین الحاج محمد نعیم "بسمل" و شادروان رحیم "مهر یار" اتحاف دعا نمودند.در حالیکه جناب استاد " ثنا " تشریف آوری دوستان  را به خانه ُ فرهنگی "مولانا" خوش آمدید گفته، زندگینامهُ الحاج " بسمل را نیز قراُت نمود و رشته سخن را تا آخیر محفل پیوسته نگهداشت .

 

        همچنان قابل ذکر است که محترم مجید "قیام" رُیس خانهُ فرهنگی "مولانا" ضمن اینکه یکبار دیگر از طرف خود و به نمایندگی ازخانه ُفرهنگی" مولانا" تشریف آوری مهمانان وفرهنگیان را خوش آمدید و خیر مقدم گفت ، زندگینامهُ مختصر شادروان  رحیم "مهر یار" هنرمند مودب ، شناخته شده و محبوب افغانستان راکه هفتهُ گذشته دراثرمریضی سرطان جگر که از دو سال قبل عاید حالش گردیده بود و در شهر  هانور المان به عمرپنجاه چهار سالگی دار فانی را وداع و به دیار جاودانه گان و خموشان پیوست ، صحبت همه جانبه نموده وفات " مهر یار" را  یک ضایعه جبران نا پذیر برای علاقمندان هنرش خواند و از طرف خود و تمام اعضای خانه فرهنگی "مولانا" به محترمه نوریه جان "پرستوه" مشعل ترنم افغانستان و تمام جامعه هنری،ادبی و فرهنگی و مردم افغانستان این مصیبت وارده را تسلیت گفته و روانش را گرامی و روحش را شاد خواند.هکذا مرثیه ایکه محترم الحاج کریم " نستوه" در مورد مرحوم نعیم " بسمل " سروده بود نیزبه خوانش گرفت.

        هکذا، جناب "نستوه" داماد مرحوم نعیم "بسمل"رشته ُ سخن را بدست گرفته در مورد شخصیت ادبی وخاطرات دوره ُ حیات او واعضای فامیل مرحومی صحبت نمود. بعدآ یکی از سروده های مرحوم محمد انور "بسمل" پدر نعیم "بسمل را که توسط الحاج غلام ربانی "رهنما" انتخاب گردیده بود به خوانش گرفت.

        بدین ترتیب ،یکی از دوستان نعیم "بسمل " جناب محمد کریم  "ابراهیمی" با شناخت ایکه از وی داشت در مورد شخصیت علمی و ادبی او صحبت مفصل نموده ،ازرهبری وتمام اعضای خانهُ فرهنگی "مولانا"  شهر ونکوورکه همیشه با تدویر همچومحافل از دانشمندان، هنرمندان ،شعرا و نویسندگان کشور تجلیل به عمل میاورند،  قلبآ ابراز قدر دانی و ستایش نمود.

         شاعر مستعد و یکی از اعضای" انجمن ادبی و هنری افغانها "شهر ملبورن استرالیا جناب انجینر توریالی "عظیمی" که جهت باز دید از اقارب خود از انجا به شهر ونکوور کانادا آمده بودند ،دراین محفل تشریف آورده بعد ازارسال پیامها وسلامها محترم عمر" صبور " رُیس آن انجمن واعضای آن را به تمام اعضای خانهُ فرهنگی"مولانا"وحاضرین محفل رسانید و دو پارچه از سروده های خودرا نیز به خوانش گرفت که با استقبال گرم حاضرین مواجعه گردید.در وقفه یکی دو صحبت محترم مجید"قیام"مرثیهُ راکه محترم کریم "نستوه" سروده بود در قالب یکی از آهنگهای زنده یاد رحیم"مهریار"  در حالیکه  در نواختن رباب محترم حبیب "یوسفی" و طبله متین جان "قیام او را همراهی مینمود  با آواز گیراه و رسا خود به حاضرین تقدیم کرد که با کف زدن های گرم احضاربدرقه گردید.

 

        همچنان پیام محترم داکتر نبی "احمد یار" که از شهر ونکوور به همین مناسبت به خانه ُفرهنگی "مولانا" مواصلت ورزیده بود توسط گرداند گی محفل به حاضرین قراُت گردید.

در قسمت دوم محفل که  به مشاعره اختصاص یافته بود به استقبال از یکی از سروده های استاد سخن مرحوم استاد خلیل الله "خلیلی" که به این مطلع :

ناله  به دل شد  گره راه  نیستان  کجاست                 خانه قفس شد به من طرف بیابان کجاست

اغاز میگردید به اقتراح گذاشته  شده بود ، بعد از اینکه تمام همین شعر توسط دیکلماتور جوان و موفق و خوش صدا شهر ونکوور محترمه سلما جان "فرخاری" دیکلمه گردید ، شعرا هر یک جناب محترم استاد اسحاق" ثنا" ،محترم کریم "نستوه" و سرودهُ  محترم مولانا کبیر"فرخاری" که توسط سلما جان "فرخاری " دیکلمه شد ، محترم نجیب الله"بهروش"و محترم حبیب "یوسفی "  سروده های خودرا که به همین وزن و قافیه ترتیب نموده بودند، به خوانش گرفتند که مورد استقبال گرم و کف زدن های صمیمی حاضرین قرار گرفت.

        قابل تذکر است،که یکی از پیروان حضرت مولانا  از کشور هندوستان محترم"مکس سداهو" دو پارچه از اشعار  حضرت مولانا جلال الدین بلخی ثم رومی وحضرت حافظ را بزبان انگلیسی به خوانش گرفت که به رنگینی محفل افزوده و با استتقبال گرم اشتراک کنندگان بدرقه گردید.

         ضمنآ ، جناب بهرام "حیدری" یکتن از همزبانان ایرانی ما طبق معمول  با به خوانش گفتن چند قطعه شعر از پیر بلخ حضرت مولانا وتحلیل از وحدت وعشق در اندیشه مولانا و عرفان صحبت همه جانبه نمود و در ختم صحبت موصوف  دو تن از خانم های ایرانی هر یک محترمه خانم"نگین وخانم  " شهره"سرودهُ را بنام "درویشان" زمزمه کردند که از طرف حاضرین باکف زدنهای پیهم  روبرو گردیدند.

 

          همچنان دراین محفل یکی از داستان نویسان و کارتونست مستعد شهر ونکوور جناب محترم ستار "صابری" یکی از داستان های خودرا تحت عنوان تولد گور یا" گور زای" به خوانش گرفت و وعده کرد که بعضی از داستان های کوتاه و طنز هایش  را به خانهُ فرهنگی مولانا ارسال نماید.

           بدین ترتیب ، جناب محترم م.ب "فاضلی"که در شناخت حضرت مولانا  صاحب صلاحیت و معمولآ در شب نشینی های خانه ُ فرهنگی "مولانا"به تحلیل اشعار مثنوی معنوی میپردازد ،این بار نیز نمونهُ از ابیات مثنوی رابه خوانش گرفت و آنرا تحلیل و تفسیر کرد و سوالات را که دراین رابطه از طرف حاضرین میشد همه را جواب ارایه مینمود.

           باید یاد اور شد که طبق بر نامه های قبل زمانیکه یکی از شعرا  به دیکلمه اشعار خود میپرداختند محترم مجید " قیام "با علاقه خاص هر یک را با نوازش دل انگیز پرده های رباب همراهی میکردکه کیفیت شعر هر شاعر در ورای آن نغمات دو چندان میگردید.همچنان در اخیر مجلس از محترم مجید " قیام " تقاضا به عمل آمد که با صدا رساخود چند غزل بخواند و حاضرین اورا با کف زدنهای پر ازصفا وصمیمت بدرقه نمودند. محفل با تکرار دعا مجدد بروح روانشاد رحیم "مهریار" و مرحوم محمد نعیم"بسمل" و سلامتی و بهروزی تمام انسانهای روی زمین و تامین صلح و ثبات در کشور عزیز ما افغانستان بساعت سه شب پایان یافت.


July 6th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها